Reisplan

Na onze eerste tocht met eigen camper naar Schotland, gaan we dit jaar naar Portugal! Een bestemming die al heel lang op ons wensenlijstje staat maar die we met de caravan echt te ver vonden.

We rijden de laatste week van augustus weg.

De route voert ons de eerste week door Frankrijk naar Noord-Spanje. Via Bilbao, Burgos en het nauurgebied bij de Spaans/Portugese grens komen we Noord-Portugal binnen. Daar wachten o.a. Braga, Guimaraes, Porto en de Douro-vallei.

Het plan is om via Coimbra en Fatima af te zakken naar de kust. Daar zijn ons Aveiro, Ericera en Sintra aanbevolen.

Afhankelijk van de tijd bezoeken we Lissabon maar we zijn daar eerder geweest en kunnen ook andere keuzes maken. We hopen via de kust verder zuidwaarts te trekken naar het meest zuid-Westelijke puntje van Portugal. In het zuiden wacht verder de Algarve. Daarvandaan gaan we weer noordwaarts en rijden we via Evora en het achterland Spanje weer in. De laatste week besteden we via Caceres en Salamanca  aan de lange terugreis naar huis.

Het is al met al een ambitieuze route, waar we flexibel mee omgaan en - als dat beter uitkomt - onderweg van af kunnen wijken.
Uit en thuis zijn we zo'n zes weken weg, waarvan we vier weken doorbrengen in dit afwisselende land. Adeus!

Om ons voor te bereiden en voor onderweg hebben we verschillende Michelinkaarten van Spanje/Portugal .

Camperplaatsen vinden we op de site en de app van www.campercontact.nl, in de ACSI-gids en in onze Facile-en Route, Voor campings hebben we ook de ACSI-gids, de ANWB-gids en de campings van de Stichting Vrije Recreatie.

Onze voorlopige route hebben we bedacht aan de hand van reisverslagen, tips van nicht Netty, routes van georganiseerde kampeerreizen en routesuggesties uit de Michelingids 'Met de camper door Europa'. Verder vertrouwen we op de Berlitz pocketgids, de 100% Portugal en de onvolprezen Trotter.

We willen met dit blog niet alleen familie en vrienden op de hoogte houden waar we zijn maar we hopen ook andere camperaars zo van nuttige/handige informatie te voorzien over routes, campings, camperplaatsen, rijafstanden en bezienswaardigheden. Zelf hebben we immers ook veel plezier gehad van de reisverhalen van anderen. We hopen op mooi weer en veel bezienswaardigs.